Friday, October 1, 2010

Etika Kerahsiaan!!!!

hahaha!!! teringat masa kem PRS (pembimbing rakan sebaya) dulu....
dah ditekankan!! etika kerahsiaan kena jaga!! 
tu dulu..masa aq bergelar pelajar di sebuah sekolah menengah yang cantik(***)
sekolah yang banyak kenangan indah VS perit....**choopp!! bukan nak cita kenangan dulu okeyh~~

berbalik kepada etika kerahsiaan....dulu dah cikgu aq tekankan! jaga etika kerahsiaan!!
(bapa banyak kali aq ulang ayat yg sama derrr)
xla..sebagai seorang PRS,etika kerahsiaan tu amat penting untuk memastikan kita menjadi seorang PRS yang berjaya dan disegani.....kalau lah seorang PRS xpandai nak menjaga rahsia klien2 nya,x mustahil orang lain x mempercayainya lagi..dan itu dah sah2 melanggar etika dan baik letak jawatan sebagai PRS....
dan juga x mustahil akibat dari perbuatan dia seorang..habis semua PRS lain pun kena tempiasnya.....

sekarang ni....aq dah x bergelar PRS lagi....zaman tu dah lama ditinggalkan..tapi kalau ada yang memerlukan perkhidmatan aq....saya sedia menabur bakti untuk anda....saya sedia menjadi pendengar yang baik untuk anda....:))....yiihhhaaa!!!! still love PRS...miss thats moment lar.....:)

haaaaa....sekarang ni aq dah bergelar salah seorang ahli fasilitator kat 'hostel' aq ni....wahhhhh...
rasa bangga ja...dah lama aq teringin nak jadi fasi....macam yang aq tengok kak2 dan abang2 fasi yang pernah datang sekolah aq dulu.....bagi aq la..bila kita jadi fasi ni..macam sesuatu yang boleh dikatakan penaik semangat kita untuk jadi yang lebih terbaik.....tau x napa??? sebab fasi ni akan jadi role model untuk anak2 buah or ahli yang pernah ada di bawah bimbingan dia....wahhhh!!! sangat teruja ni.... xsabar nak mulakan tugas sebagai fasi.....:)....(sebenarnya nak gitaw tadi bawu abeh kursus asas fasilitator...memang kursus yang da best larh!!!! terbaeekkk!!!)

rupa-rupanya fasilitator pun ada jugak etika kerahsiaan...sama macam PRS...x banyak beza pun....cuma... PRS : orang datang cerita masalah peribadi or sebaliknya kat kita....
fasilitator : jadi pembimbing sesuatu kelompok kecil ahli yang menyertai sesuatu program (betul x maksud yang aq cuba sampaikan ni???)
tapi bagi aq kedua-duanya ni sama la.....jadi mesti best and enjoy dengan kedua-dua jawatan ni kan.....

so menjaga etika kerahsiaan....agar orang lebih hormat dan percayakan kita.......!!!
~~love fasilitator~~~














No comments: